ارتباط نیروگاه تولید برق و دیرگدازها

برای تولید برق روش‌های مختلفی وجود دارد. از جمله این روش‌ها می‌توان به تولید برق به روش بادی، آبی، فسیلی و انرژی هسته‌ای اشاره کرد.درمحفظه احتراق تعدادی مشعل وجود دارد که در اثرسوختن با گاز، گازوئیل و یا مازوت، حرارت ایجاد می‌شود و گاز‌های حاصل از احتراق، باعث گردش پره‌های توربین شده و در نهایت برق تولید می‌گردد.

در محفظه احتراق توربین، ابتدا به کمک احتراق یک سوخت، هوای گرم ایجاد شده سپس این گاز بر روی پره‌های توربین هدایت می‌شود. درجه حرارت محفظه در حدود C° 1200 می باشد و در مواضعی از محفظه احتراق درجه حرارت دیواره تا حدود C° 1600 نیز افزایش می‌یابد. به‌طور‌کلی بلوک‌های نسوزی که در دیواره اتاق احتراق بالای سر‌توربین، به سرامیک‌های محفظه احتراق توربین‌های گازی موسومند. آستر نسوز چندین وظیفه مهم بر‌عهده دارد. اولاً باید فضای لازم برای احتراق را تأمین نموده و محصول احتراق را در این فضا حبس نماید. ثانیاً توانایی تطابق سریع با تغییرات دما و یا به عبارتی توان مقاومت در برابر شوک حرارتی را داشته باشد‌. از طرفی باید مقاومت شیمیایی در شرایط درجه حرارت بالا و گازهای خورنده را تأمین نماید و بالاخره بتواند در مقابل نیروهای اعمال شده و خصوصاً اثر سایشی و فرسایشی آن ایستادگی نماید. سوخت به کار رفته اثرات مخرب زیادی بر نسوزهای به‌کار رفته خواهد داشت.

خاکستر باقیمانده از سوخت‌ها به همراه گوگرد آن باعث تشکیل ترکیبات با نقطه ذوب پایین وسیالیت بالا بر روی سطح نسوز و همچنین درون تخلخل‌ها شده و در نتیجه باعث تخریب آجر می گردد. واکنش‌پذيری شيميايی و فيزيکی گازهای حاصل از احتراق در محفظه احتراق در اثر تبادل حرارتی با سطح داغ آجر باعث شیشه‌ای شدن آجرها می شود. در صورتی که از گازوئیل به عنوان سوخت استفاده شود باعث ایجاد حمله‌های شیمیایی Fe۲O۳ ، V۲O۵ ، K۲O و Na۲O بر روی نسوز می‌گردند، در نتیجه مقادیر این عناصر در سوخت باید به طور مستمر کنترل گردد. از این رو این سرامیک‌ها در محفظه احتراق توربین گازی بکار می‌رود و نقش انتقال گازهای حاصل از احتراق جهت چرخش توربین دارند و کیفیت آن‌ها از حساسیت بالایی برخوردار است.

داخل این محفظه احتراق آجرهای نیروگاهی وجود دارد که دقیقاً بالای سر پره‌های توربین قرار دارند. حرارت نوک مشعل گاهاً به ۱۵۰۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. آجرهای نیروگاهی که به شدت در معرض تنش‌های مکانیکی ناشی از حرکت پره‌های توربین و یا شوک‌های حرارتی ناشی از سرد و گرم کردن محفظه احتراق هستند از حساسیت بسیار بالایی برخوردارند. این آجر‌ها دارای ابعاد بسیار دقیقی می‌باشند. هر وجه آن‌ها دارای پخ‌‌‌‌ها، شیار‌‌‌‌ها، شیب‌‌‌‌ها و قوس‌های متفاوتی هستند که هر یک دارای کاربرد متفاوتی می‌باشند. اگر تکه‌ی کوچکی از این آجر‌‌‌‌ها کنده شود و به پره توربین برخورد کند می‌تواند خسارات چند صد میلیارد تومانی و همچنین خسارات جانی غیر‌قابل جبرانی را ایجاد نماید.